07
juli
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Vrijbuiter viert feest

De Volkswagen Campers legden in totaal een afstand van zeshonderd kilometer af. De kampeerauto’s van de meest uiteenlopende bouwjaren werden feestelijk opgewacht bij het Byblos Art Hotel Villa Amista in Verona. In de stijlvolle ambiance van het in Venetiaanse stijl gebouwde hotel werd de jubileumstoet verwelkomd door tal van prominenten, onder wie racelegende Jacky Ickx. “De eerste keer dat ik oog in oog stond met een Volkswagen Camper was in Wolfsburg. Ik was nog een kleine jongen, op pad met mijn vader die een artikel schreef over de T1, de allereerste Volkswagen bestelbus. En het was liefde op het eerste gezicht”, vertelt Jacky Ickx met een brede glimlach op het gezicht.



‘Huis op wielen’

“Iedereen die nu in een Volkswagen California onderweg is, geniet van de luxe van een volwaardige keuken, climate control, een groot hefdak en een navigatiesysteem”, zegt Michael Grosche, Manager of International Press, Product and Sales Control bij Volkswagen Campers. “Toen de T1 met kampeerinrichting van Westfalia begin jaren vijftig werd geïntroduceerd, ging het er minder luxe aan toe. Toch ontstond toen het idee een waar ‘huis op wielen’ te realiseren.”



Een reis door de tijd

De Volkswagen Transporter is in 1951 een jaar op de markt. De Samba-variant hiervan – tegenwoordig een gewilde klassieker waar serieuze geldbedragen voor worden betaald – kan gezien worden als de voorloper van de Volkswagen Camper. De Samba-bus is uitgerust met panoramische ruitjes aan de zijkanten van het dak en is bovendien voorzien van een groot canvas roldak. Een jaar na zijn introductie begint de Transporter aan een extra carrière, als kampeerauto.

 

De eerste Volkswagen Camper is uitgerust met een zogenoemde Camping-Box van Westfalia, een uitneembare kampeerinrichting. Een kledingkast kost 125 Duitse mark. Voor een was- en scheermogelijkheid aan de binnenkant van de dubbele, openslaande deuren moet 62,50 mark worden neergeteld, maar dat is inclusief een spiegel.



In 1955 krijgt de Westfalia-camper een imperiaal en een hefdak. Een jaar later wordt de reisbus nog luxer uitgevoerd. Dat is in lijn met het economische herstel van de West-Duitse economie. Tegen meerprijs is ook een kleine bar leverbaar. De koper krijgt hier tien cocktailglazen van plexiglas bij. Aan het einde van de jaren vijftig bereikt de Volkswagen Camper zijn eerste mijlpaal: duizend geproduceerde exemplaren.



Populair in Amerika

Het is midden jaren zestig. De Volkswagen Camper vindt gretig aftrek aan de overkant van de Grote Plas. Amerikanen zijn dol op de Duitse kampeerbus, die inmiddels kan worden uitgerust met bijvoorbeeld een keuken, een opklapbank en een schuifdeur. Alleen al in 1967 levert Volkswagen meer dan duizend exemplaren in de VS. Het totale aantal van de eerste generatie Volkswagen Camper, op basis van de T1, bedraagt 15.000.



In de zomer van 1967 trekt Volkswagen het doek van de nieuwe Volkswagen Transporter, de T2. De tweede generatie is een stuk groter en rijdt bovendien beter door een aangepaste achteras. Een schuifdeur is nu standaard. De luchtgekoelde boxermotor ligt wederom achterin en levert maximaal 51 kW/70 pk. En voor het eerst is een automaat leverbaar. De basisprijs voor de kampeerinrichting bedraagt 1.790 Duitse mark.



Op volle toeren

Ook de nieuwe Volkswagen Camper is geliefd in Amerika. Een kwart van de jaarproductie wordt per vrachtschip naar de Verenigde Staten getransporteerd. De productie draait op volle toeren. In 1969 verlaten 50.000 Volkswagen Campers de fabriek van Westfalia, waar inmiddels meer dan duizend werknemers in dienst zijn. Twee jaar later produceert de fabriek maar liefst 100.000 kampeerauto’s in één jaar. Van 1966 tot 1970 verviervoudigt de export naar bijna jaarlijks 20.000 exemplaren. Circa 95 procent hiervan is bestemd voor Amerika. Veel Amerikanen combineren de aanschaf van hun Volkswagen Camper met een rondrit door Europa. Voordat de kampeerbus mee naar huis gaat, toeren de Amerikaanse vrijbuiters in hun nieuwe aanwinst door Duitsland, Frankrijk en Italië. Tijdens de Olympische Spelen in 1973 in München bereikt dit zijn hoogtepunt: precies 243 Amerikanen halen op dezelfde dag hun Volkswagen Camper op.



Vanaf 1976 neemt de Volkswagen Camper afscheid van zijn afscheiding achter de voorstoelen. Dat biedt meer mogelijkheden voor een ruimere kampeerinrichting, met onder meer draaibare voorstoelen. Het hefdak opent niet langer aan de zijkant, maar aan de voor- of achterkant. Dubbel glas achterin zorgt voor meer comfort en uitstelbare ramen voor meer frisse lucht.



In 1979 arriveert de Volkswagen T3, de derde generatie van de Volkswagen Transporter. Uiteraard volgt ook weer een kampeerauto. Twee jaar na de presentatie wordt Volkswagens geliefde kampeerauto voor het eerst leverbaar met een watergekoelde dieselmotor, die traditiegetrouw achterin is geplaatst. Volkswagen adverteert met de tekst: “Zuinig, stil en goedkoop: de nieuwe diesel-Transporter is hier.”



Technische revolutie

In de jaren tachtig vindt een technische revolutie plaats; watergekoelde boxermotoren, de katalysator en de turbodieselmotor doen hun intrede. Het neusje van de zalm is echter de Syncro-versie: standaard met vierwielaandrijving, zodat klanten met hun Volkswagen Camper werkelijk overal kunnen komen.

Volkswagen brengt diverse limited editions uit. De bekendste is misschien wel de Joker. De standaarduitrusting omvat onder meer een water- en gasinstallatie, verwarming en een hefdak dat aan de voorzijde opent. De California kent een minder rijke uitrusting, maar is net zo populair als de Joker, niet in de laatste plaats omdat hij 10.000 Duitse mark voordeliger in aanschaf is.

Wat niemand dan vermoedt, is dat de California jaren later een vaste aanduiding van de Volkswagen Camper zal worden – een begrip in de kampeerwereld zogezegd.  



1990 is het jaar waarin de Volkswagen Camper op basis van de nieuwe Transporter (T4) verschijnt. De motor bevindt zich niet langer achterin maar voorin. De nieuwe kampeerauto is leverbaar met diesel- en benzinemotoren, in kracht variërend van 45 kW/61 pk tot 81 kW/110 pk. De Syncro maakt weer deel uit van het programma. De flexibiliteit is schier oneindig: twee wielbases, een dubbele cabine, een laag of hoog dak, een toilet, een aparte wasruimte, een hoogslaper boven de cabine, alles kan.

In de loop der tijd doen nieuwe motoren hun intrede, waaronder de krachtige TDI-dieselmotoren met turbotechniek. Wie prijs stelt op flink wat vermogen kan terecht bij de VR6, standaard uitgerust met een 2,8-liter zescilinder met een vermogen 103 kW/140 pk.



Elektrohydraulisch

Kort na de presentatie van de nieuwe Volkswagen Transporter T5 in 2003 introduceert Volkswagen een nieuwe kampeerauto op basis van de personenversie, de Multivan. Nieuw is dat twee schuifdeuren standaard zijn. De koper kan kiezen uit een reeks nieuwe motoren. De vermogens lopen uiteen van 77 kW/104 pk naar 128 kW/174 pk. Elke versie met een vijf- of zescilindermotor wordt uitgerust met een handmatig te bedienen zesbak. Een automaat is optioneel. Het comfort neemt toe, onder meer door een aangepast onderstel. ABS, EDS en de antislipregeling ASR zijn standaard. Het hefdak van de Volkswagen California is in het vervolg elektrohydraulisch te openen en sluiten.



Opvallend aan de nieuwe kampeerauto is het interieur, dat qua afwerking en luxe met gemak kan tippen aan dat van een Volkswagen-personenauto. Standaard zijn twee klapstoelen die – wanneer niet gebruikt – in de achterklep kunnen worden opgeborgen.

Het gamma Volkswagen Campers anno nu bestaat uit de Tramper – op basis van de Caddy – , de California Beach, de California, de Colorado en de Colorado TI: een ruime, extra brede en hoogwaardige kampeerauto die samen met carrosseriebouwer Karmann is ontwikkeld.



Alive and kicking

In een periode van zestig jaar evolueert de Volkswagen Camper van een kampeerauto met een eenvoudige, maar doeltreffende kastinrichting tot de huidige Volkswagen California, een compacte, multifunctionele en comfortabele kampeerauto voorzien van een elektrohydraulisch aluminium hefdak. Het jubileumfeest in de Italiaanse stad Verona is het bewijs dat de kampeerauto van Volkswagen na al die tijd nog alive and kicking is.

Vandaag de dag is de Volkswagen California dan ook populairder dan ooit. Jaarlijks vinden gemiddeld vierduizend exemplaren een nieuwe eigenaar. De verwachting is dat de verkoop dit jaar een record van zesduizend stuks bereikt. Dat betekent een verdubbeling van de verkopen in de afgelopen tien jaar.