25
maart
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Volkswagen Crafter voldoet al aan Euro V

Begin jaren negentig werd in Europa de zogeheten Euronormering ingevoerd om de uitstoot van schadelijke uitlaatgasemissies terug te dringen. Maar ver voordat deze wettelijke normering werd ingevoerd, behaalde Volkswagen Bedrijfswagens op dit gebied al opmerkelijke resultaten, onder meer door het ontwikkelen van elektronisch geregelde brandstofinspuiting, geavanceerde turbo`s en verfijnde verbrandingssystemen. Volkswagen Bedrijfswagens investeert forse bedragen in het voortdurend verbeteren van zijn bestelauto’s.



Nieuwe versnellingsbak

De Crafter die aan de Euro V-emissienorm voldoet, onderscheidt zich op een aantal punten van zijn ‘Euro IV-voorganger’. Behalve van motortechnische aanpassingen is de nieuwkomer ook van een nieuwe versnellingsbak voorzien. Volkswagen Bedrijfswagens heeft gekozen voor langere overbrengingsverhoudingen, waardoor de motor gemiddeld vijftien procent minder toeren maakt. Bovendien biedt de nieuwe versnellingsbak een aanzienlijk hoger bedieningscomfort; de bestuurder merkt dit aan de kortere schakelwegen. Prettig is ook dat trillingen heel goed zijn geïsoleerd, zodat de versnellingspook rustig in de hand ligt.



Lagere kilometerkostprijs

De aanpassingen aan motor en versnellingsbak zorgen samen voor een lager brandstofverbruik; als gevolg daarvan is ook de CO2-uitstoot gunstiger. Gemiddeld verbruikt de nieuwe Volkswagen Crafter per 100 kilometer 0,5 liter diesel minder, en de CO2-uitstoot is gemiddeld 13 gram per kilometer geringer. Dat zijn niet alleen belangrijke verbeteringen voor het milieu, maar ze hebben ook een positief effect op de kilometerkostprijs voor de ondernemer.

Bijkomend voordeel van deze motortechnische aanpassingen is dat de trekkracht van de common-rail dieselmotoren is toegenomen. Voor het gehele motorengamma van de Crafter steeg het koppel met zo’n 30 Nm. Afhankelijk van het motorvermogen loopt het gemiddelde brandstofverbruik uiteen van 9,1 tot 11,6 liter per 100 kilometer. De gemiddelde CO2-uitstoot ligt op een waarde van 240 tot 304 gram per kilometer.



Nieuwe dieselroetfilter

De Volkswagen Crafter was een van de eerste bestelauto`s die standaard zijn voorzien van een zelfreinigende en onderhoudsvrije roetfilter (DRF). De roetfilter is een uitstekend apparaat om de laatste restjes zogeheten fijnstof uit de dieseluitlaatgassen te filteren. De Euro V-uitvoering van de Crafter is uitgerust met een verder verbeterde dieselroetfilter. Die onderscheidt zich door langere intervallen tussen het regenereren en ook is de regeneratieduur korter. Het regenereren is een inwendig proces waarbij de opgevangen roetdeeltjes worden verbrand en omgezet in CO2 en water.



AdBlue™

Behalve van een onderhoudsvrije roetfilter is de Crafter Euro V ook voorzien van een geavanceerde katalysator. Het zogeheten Selective Catalytic Reduction-systeem (SCR) maakt stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen onschadelijk. Om de speciale katalysator te laten functioneren wordt gebruikgemaakt van de speciale vloeistof AdBlue™. Deze vloeistof wordt door een elektronisch geregelde installatie in de uitlaatgassen gespoten. AdBlue™ reageert in de katalysator met de schadelijke NOx-bestanddelen in de uitlaatgassen en daardoor ontstaan de onschadelijke stoffen water en stikstof.

Om het SCR-systeem te laten functioneren is de Crafter met een aparte AdBlue-tank uitgerust. Een waarschuwingssysteem herinnert de bestuurder eraan tijdig AdBlue™ bij te vullen. Voor de Volkswagen Crafter bedraagt het AdBlue-verbruik slechts 1 procent van het brandstofverbruik en de eerste drie jaar na toelating neemt Volkswagen Bedrijfswagens de kosten voor de AdBlue-vloeistof voor zijn rekening.



EEV-certificering

Interessant is dat de Crafter te