26
januari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Volkswagen Bedrijfwagens: 354.770 verkopen in 2009

 


Stephan Schaller, CEO van Volkswagen Bedrijfswagens, in zijn terugblik op 2009: “In het afgelopen jaar hebben we de impact van de economische crisis nadrukkelijk gevoeld. De complete bedrijfswagensector heeft een zeer sterke terugval in verkopen te verwerken gekregen. Volkswagen kon hieraan niet ontsnappen, maar is wel in staat gebleken om de afstand tot de concurrentie te vergroten.”


De cijfers

De bestseller in het bedrijfswagengamma van Volkswagen was de Caddy. Van dit model werden in 2009 in totaal 139.826 eenheden verkocht (2008: 151.488 – de daling bedraagt 7,7%).

De T5-lijn (Transporter, Caravelle, Multivan en California) was goed voor 116.503 afgeleverde exemplaren – een daling van 34,4% ten opzichte van 2008 (177.729 stuks). Ondanks de daling is de T5-reeks in staat gebleken zijn marktaandeel verder te versterken. Hetzelfde geldt voor de Crafter. Van dit model werden in het afgelopen jaar 33.903 exemplaren afgeleverd (2008: 50.595, -33,1%).

 De Saveiro en T2 (beide uit Braziliaanse productie) verdedigden hun marktaandeel met verve door slechts geringe verkoopdalingen voor zich te laten noteren. De Saveiro was in 2009 goed voor 36.953 afleveringen tegen 39.367 in 2008 (-6,1%) en de T2 voor 27.468 registraties tegen 27.911 in 2008 (-1,6%)


Stijgend marktaandeel in Europa

In Europa is de totale markt voor bedrijfswagens in 2009 met 32% gedaald (voorlopig cijfer). Volkswagen Bedrijfswagens noteerde in zijn belangrijkste afzetgebied echter een verkoopdaling van 22,2% (258.002 afgeleverde voertuigen in 2009 tegen 331.629 in 2008). Dat resulteert in een versterkt marktaandeel in alle segmenten waarin Volkswagen Bedrijfswagens is vertegenwoordigd. In Duitsland scoorde Volkswagen Bedrijfswagens sterk. Bij onze oosterburen werden in 2009 in een krimpende markt (-11,1%) 123.676 voertuigen afgeleverd. Ten opzichte van 2008 betekent dat een daling van slechts 0,9% (124.850 registraties).


De Nederlandse situatie

In Nederland liet de markt voor bedrijfswagens een daling van maar liefst 40% zien. Volkswagen Bedrijfswagens zag echter kans zijn totale marktaandeel verder te verstevigen (+ 2%). Van de Caddy werden in 2009 in totaal 5.286 exemplaren verkocht. De Caddy (inclusief Caddy Maxi) heeft in zijn segment daarmee een marktaandeel van 39,2% (1,3% hoger dan in 2008). Ook de Transporter was in 2009 goed voor een hoger marktaandeel ten opzichte van 2008. In het aflopen jaar werden 6.173 exemplaren geregistreerd. Over 2009 had de Transporter daarmee een marktaandeel in Nederland van 31% (2,5% hoger dan in 2008). De Crafter was in 2009 goed voor 2.040 registraties. Daarmee komt zijn marktaandeel uit op 21,2% - een daling van 1,3% ten opzichte van 2008.


Doel bereikt

Harald Schomberg - verantwoordelijk voor Sales en Marketing - benadrukt dat Volkswagen Bedrijfswagens zijn doel voor 2009 heeft bereikt: “We zijn nummer 1 gebleven in Duitsland en we hebben onze marktaandelen zien stijgen. Samen met onze dealers hebben we beduidend beter gepresteerd dan de markt als geheel. Zelfs in een recessie zien we dat ze klanten vertrouwen stellen in de hoogwaardige kwaliteit en de innovatieve technologie van onze voertuigen. Deze combinatie vertaalt zich namelijk in gunstige gebruikskosten en hoge restwaardes.”


2010: een uitdagend jaar

Volkswagen Bedrijfswagens is volgens Stephan Schaller goed voorbereid op 2010: “We weten dat ook dit jaar weer bijzonder uitdagend wordt. We zijn weliswaar van mening dat de bedrijfswagensector het dieptepunt voorbij is, maar dat betekent niet dat de moeilijke tijden voorbij zijn.

 

Onze productinnovaties maken ons echter zeer competitief. De nieuwe T5 bijvoorbeeld heeft alles in zich voor een sterke start in zijn eerste volledige verkoopjaar. En met de nieuwe Amarok