20
december
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Volkswagen Bedrijfswagens: wereldwijze afzetgroei

Eind november was het complete verkoopresultaat over 2010 al met meer dan 40.000 lichte bedrijfswagens overtroffen. Alle modellen van de bedrijfswagenlijn van Volkswagen Nutzfahrzeuge AG waren zeer succesvol:



•    De Caddy-range was het populairst met wereldwijd 146.100 verkochte exemplaren. Ofwel: een plus van 26% ten opzichte van de periode jan.-nov. 2010 (115.900 eenheden).

•    Het verkoopcijfer van de Transporter-reeks groeide met 5,6% tot 139.900 eenheden (jan.-nov. 2010: 132.500) .

•    De Crafter liet een groei van 4,1% zien. Het totale aantal registraties kwam uit op 34.600 (zelfde periode in 2010: 33.200).

•    Van januari-november 2011 werden wereldwijd 60.200 Amarok’s pickup verkocht. In 2010 (geen volledig verkoopjaar) waren dat er 18.500.

•    De Saveiro (lichte pickup) was in Zuid-Amerika goed voor een verkoopstijging van 12,6%. In aantallen: van 66.400 naar 74.800 registraties.

•    De klassieke T2 verkocht in Brazilië iets minder goed dan vorig jaar. Het aantal registraties daalde van 24.200 naar 23.350.

 

Recordjaar 2011

Met deze verkoopresultaten is 2011 nu al een recordjaar voor Volkswagen Bedrijfswagens. Alle belangrijke markten lieten ten opzichte van 2010 sterke groeicijfers zien. In Zuid-Amerika bedroeg de groei bijvoorbeeld 22,8% (van 103.000 naar 126.600 afleveringen), Europa liet een plus van 17,7% voor zich noteren (van 221.900 naar 261.200 verkopen). Oost-Europa was zelfs goed voor een verkoopstijging van 40,5% (32.200 afleveringen tegen 23.000 in jan.-nov 2010).



Sterke marktaandelen


Volkswagen Bedrijfswagens is met een marktaandeel van 16,4% de onbetwiste koploper in Europa als het gaat om lichte bedrijfswagens. In Nederland steeg het marktaandeel van januari– november van 23,3 naar 29,4% ten opzichte van dezelfde periode in 2010.