22
juli
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Volkswagen Bedrijfswagens plust 29 procent

De Volkswagen Transporter – inclusief de negenpersoons Multivan en de camper California – is de absolute verkooptopper van Volkswagen Bedrijfswagens. Met wereldwijd 80.416 leveringen in de eerste zes maanden van dit jaar zijn de verkopen van de Transporter met 11,9 procent toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2010.

De Volkswagen Caddy volgt als tweede met 80.101 verkochte exemplaren, een toename van maar liefst 30,6 procent ten opzichte van de 61.338 verkochte exemplaren in de periode januari tot en met juni 2010.

“De Transporter is de onbetwiste leider in zijn segment, ondanks felle concurrentie en veel nieuwe modellen”, aldus directielid Harald Schomburg, verantwoordelijk voor de verkoop en de marketing bij Volkswagen Bedrijfswagens. “Verder blijft de vorig jaar vernieuwde Caddy met zijn ruimte, veelzijdigheid en efficiënte motoren klanten overtuigen.”



Echte bestseller

Volkswagen Bedrijfswagens verkocht in het eerste halfjaar van 2011 in totaal 17.212 exemplaren van de nieuwe Crafter. Hiermee is de grootste bedrijfswagen van Volkswagen Bedrijfswagens hard op weg een echte bestseller te worden. Schomburg: “Wij zijn ervan overtuigd dat de Crafter een belangrijk marktaandeel gaat opeisen.”

De Amarok bereikte in dezelfde zes maanden een totale verkoop van 29.165 stuks. Om aan de toenemende vraag te kunnen blijven voldoen, wordt de pick-up vanaf volgend jaar ook in Hannover geproduceerd. Momenteel staan 31.000 orders voor de Amarok genoteerd.



Ver boven het gemiddelde

In vrijwel elke markt realiseert Volkswagen Bedrijfswagens een verkooptoename. Vooral de verkopen in Afrika (+ 148,3 procent), Azië (+ 42,6 procent) en Centraal- en Oost-Europa (+ 52,7 procent) groeiden sterk en lagen bovendien ver boven het gemiddelde.

Eén van de sterkst groeiende regio’s buiten Europa is Zuid-Amerika met een verkooptoename van 38,1 procent. Van de hier 68.985 verkochte bedrijfswagens maakt de in Brazilië geproduceerde Volkswagen Saveiro een belangrijk deel uit. De verkoop van de compacte pick-up steeg met 20 procent naar 40.843 stuks ten opzichte van 33.686 exemplaren in de eerste zes maanden van 2010.



Alle vertrouwen

In West-Europa gingen de verkopen in het eerste halfjaar van dit jaar met 17,2 procent omhoog naar 142.068 exemplaren. 59.664 daarvan werden verkocht in Duitsland, een toename van 5,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Nog grotere stijgers zijn Groot-Brittannië (+ 16,4 procent), Frankrijk (+ 23,9 procent) en Italië (+ 36,6 procent). Turkije springt met 56,8 procent stijging echter boven alles uit.



“De marktomstandigheden voor lichte bedrijfswagens blijven zich wereldwijd positief ontwikkelen. Met technieken als 4MOTION-vierwielaandrijving en BlueMotionTechnologies beschikbaar op al onze modellen bedienen wij een enorm diverse doelgroep. De verkoopresultaten tot dusver geven ons dan ook alle vertrouwen voor het verdere verloop van dit jaar”, aldus Schomburg.