20
maart
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Volkswagen Bedrijfswagens boekt uitstekend resultaat in 2012

Dr. Eckhard Scholz, voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen Nutzfahrzeuge AG, vertelt: ‘Gezien de huidige economische situatie in West-Europa is dit een geweldige prestatie. De schuldencrisis heeft immers ook invloed op de omzet van lichte bedrijfswagens.’



Leveringen in 2012

Volgens Scholz boekten de Volkswagen Amarok en de Crafter bovengemiddeld goede resultaten, terwijl de verkoopcijfers van de Caddy iets lager en die van de Transporter iets hoger uitvielen ten opzichte van 2011. De wereldwijde afzet van de Amarok steeg met 26,7 procent tot 84.100 exemplaren (2011: 66.400). ‘De Amarok was in het afgelopen jaar een steunpilaar en leverde een belangrijke bijdrage aan de groei van Volkswagen Bedrijfswagens’, aldus Scholz.



Het aantal afgeleverde Crafters steeg met 24 procent tot 49.200 voertuigen (2011: 39.700). De afzet van de Transporter steeg met 2,9 procent tot 160.300 stuks (2011: 155.800). Van de Caddy werden wereldwijd 151.100 exemplaren afgeleverd. Dat is een daling van 5,9 procent ten opzichte van 2011, toen 160.600 Caddy’s werden afgeleverd. De afzet van de Volkswagen Saveiro daalde met 2,3 procent tot 79.400 voertuigen (2011: 81.200), terwijl er van de T2 in totaal 26.200 exemplaren werden afgeleverd: een toename van 4,4 procent (2011: 25.100).



In Oost-Europa, Zuid-Amerika, het oostelijk deel van Azië en Oceanië werd een aanzienlijke groei gerealiseerd. In Zuid-Amerika groeide de afzet met 7,9 procent tot 148.100 lichte bedrijfswagens en pick-ups (2011: 137.300). In Afrika nam de afzet van Volkswagen Bedrijfswagens zelfs toe met 17,7 procent tot 19.700 eenheden (2011: 16.700). In het oostelijke deel van Azië en Oceanië groeide de afzet met 61,9 procent tot 19.000 voertuigen (2011: 11.700). In Oost-Europa steeg het aantal leveringen met 14,2 procent tot 41.700 stuks in 2012 (2011: 36.500).



In veel West-Europese landen daalde de vraag naar lichte bedrijfswagens aanzienlijk. Ten opzichte van 2011 is het aantal registraties van lichte bedrijfswagens en pick-ups van alle merken nagenoeg 11 procent gedaald.



Marktontwikkeling en registraties in 2012

Volkswagen Bedrijfswagens ontkwam niet aan de ontwikkelingen in de markt, maar was wel in staat zich positief te onderscheiden ten opzichte van de markt als geheel. In West-Europa, inclusief Duitsland, daalde de afzet van Volkswagen Bedrijfswagens met 1,8 procent tot 284.300 voertuigen (2011: 289.800). In Duitsland noteerde Volkswagen Bedrijfswagens een afzet van 123.100 voertuigen: een daling van 1,6 procent ten opzichte van 2011, toen 125.200 voertuigen werden afgeleverd.

Ondanks de dalende afzet groeide het marktaandeel. Volkswagen Bedrijfswagens was in 2012 niet alleen koploper op het gebied van voertuigregistraties in het segment van lichte bedrijfswagens en pick-ups (marktaandeel van 18,3 procent), maar wist ook het aandeel met 1,7 procentpunt te vergroten. Ook in Duitsland vergrootte Volkswagen Bedrijfswagens zijn marktaandeel met 1,4 procentpunt tot 33,9 procent.

Indrukwekkend zijn de statistieken per model. De Transporter is net als de Caddy koploper in zijn segment in Europa en in Duitsland. De Amarok noteert de hoogste afzetcijfers in Duitsland en is ook in de rest van Europa hard op weg om marktleider in zijn segment te worden. Ook de Crafter behaalde een onevenredig hoog aantal registraties in zijn klasse.



‘Een op de vijf lichte bedrijfswagens en pick-ups die in 2012 in het Europees economische hart werden geleverd, was een Volkswagen Bedrijfswagen. In Duitsland was dat zelfs een op de drie’, vertelt Scholz.



Winst in 2012

De wereldwijde omzet van Volkswagen Bedrijfswagens steeg in 2012 met 5,2 procent tot 9,450 miljard euro (2011: 8,985 miljard euro). Het bedrijfsresultaat bedroeg 421 miljoen euro (2011: 449 miljoen euro). Eckhard Scholz benadrukt dat Volkswagen Bedrijfswagens in 2012, ondanks de ongunstige economische omstandigheden, het op een na beste bedrijfsresultaat ooit heeft geboekt.



Vooruitzichten voor 2013

De voorzitter van de Raad van Bestuur van Volkswagen Nutzfahrzeuge AG schetst de doelstellingen voor 2013: ‘We gaan door met het benutten van alle groeimogelijkheden die zich in Europa voordoen. Tegelijkertijd zullen we onze leidinggevende positie beschermen.’ Dit omvat niet alleen het uitbreiden en het continu verbeteren van de productiemodellen. Scholz kondigt ook diverse speciale edities aan, waaronder de Amarok Canyon, de CrossCaddy, de Caddy Jako-O en de Transporter Edition.



Volkswagen Bedrijfswagens is zich bewust van de toenemende concurrentie in de uitdagende Europese markt en van het feit dat het einde van de onzekerheid op de markt nog niet in zicht is. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat de bedrijfswagenmarkt zich op korte termijn herstelt. Tegelijk worden nieuwe concurrenten van de Caddy en de Transporter gelanceerd. ‘Wij nemen deze uitdagingen zeer serieus. Bij Volkswagen Bedrijfswagens werken we intensief aan nieuwe producten’, benadrukt Scholz. ‘Dat geldt vooral voor de opvolger van de huidige Crafter. We werken hard aan de ontwikkeling van de nieuwe generatie Crafter, maar wij hebben nog niet besloten waar hij zal worden geproduceerd.’



Volkswagen Bedrijfswagens kan met het huidige modellengamma en met nieuwe, toekomstige modellen zijn wereldwijde marktpositie verder uitbreiden. Het doel is nu om verder te groeien in landen waar Volkswagen Bedrijfswagens al een sterke positie heeft, vooral in Zuid-Amerika. ‘Wij streven naar de toppositie’, aldus Scholz. Tegelijk zegt hij dat het merk ook nadrukkelijk zijn pijlen richt op nieuwe groeimarkten als China en Noord-Amerika.



Volkswagen Bedrijfswagens is dus op jacht naar verdere groei. Samenwerking binnen de commerciële voertuigdivisie van de Volkswagen Groep zal leiden tot het betreden van nieuwe markten. Volkswagen Bedrijfswagens verwacht zijn wereldwijde marktaandeel verder uit te breiden door met de juiste producten op de juiste markten en op het juiste moment aanwezig te zijn’, besluit Scholz.