21
september
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Vernieuwde Volkswagen Transporter verkrijgbaar vanaf € 17.300

De vernieuwde versie van de vijfde generatie van de Volkswagen Transporter is een absolute blikvanger op de IAA, die nog tot 27 september duurt. De Transporter trekt vooral de aandacht met zijn volledig vernieuwde voorzijde. Die is nu veel meer in lijn met het nieuwe design van het merk, waardoor de bedrijfswagen nog herkenbaarder is als Volkswagen. Aan de achterzijde van de Transporter springen met name de nieuwe bumper en nieuwe achterlichten in het oog. Ook het dashboard is nieuw ontworpen en heeft veel weg van een Volkswagen-personenauto. Net als zijn voorganger wordt de vernieuwde Transporter in Nederland geleverd in diverse varianten. De meest verkochte versie is de bedrijfswagenuitvoering, de Transporter. Daarnaast zijn er de personenvervoerder Multivan en de kampeeruitvoering California.


Op alle fronten beter

De nieuwe Volkswagen Transporter is op vele fronten verbeterd. Standaard zijn nu ESP met aanhangwagenherkenning en hillhold. Door de nieuwe motoren vallen de totale exploitatie kosten lager uit. Ten opzichte van het vorige model is namelijk een brandstofbesparing mogelijk tot wel 20%. Ook zijn de kosten voor reparatie/onderhoud aanzienlijk teruggebracht; zo bedraagt het onderhoudsinterval niet langer 30.000 km, maar 40.000 km en zijn diverse onderhoudswerkzaamheden sneller uit te voeren. De kilometerkostprijs van de vernieuwde Volkswagen Transporter is gemiddeld gedaald met 2% ten opzichte van zijn toch al efficiënte voorganger.


Wereldprimeur

Een wereldprimeur in het bestelwagensegment is de zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Vierwielaandrijving behoort ook tot de mogelijkheden bij de vernieuwde generatie Transporters. Binnenkort zelfs in combinatie met de DSG-transmissie.


Motoren

Op technisch gebied heeft de nieuwe Volkswagen Transporter de nodige wijzigingen ondergaan. Het motorengamma telt dieselmotoren met vernieuwde common-railinjectie. Deze zijn stiller, verbruiken beduidend minder brandstof en de uitstoot van schadelijke stoffen en CO2 is eveneens flink gereduceerd. Alle dieselmotoren met common-railinjectie voldoen aan de strenge Euro V-emissienorm. Het verbruik van de nieuwe 2.0 liter common-rail TDI met 132 kW/180 pk is maar liefst 1.5l/100 km gunstiger dan zijn vergelijkbare voorganger. De CO2-uitstoot van deze krachtbron is met 33 g/km gedaald.


De 2.0 liter common-rail dieselmotor is in vier varianten beschikbaar, met vermogens van 62 kW/84 pk tot aan 132 kW/180 pk toe. De laatste is voorzien van een Bi-Turbo motor. Gemiddeld is de uitstoot van CO2 met 10% afgenomen. De souplesse en de trekkracht van de nieuwe dieselmotoren zijn enorm: het maximumkoppel van de 62 kW/84 pk-motor bedraagt 220 Nm bij slechts 1.250 toeren per minuut. Dat loopt op tot 400 Nm bij 1.500 toeren voor de sterkste versie. Naast de dieselmotoren is er een benzine variant: de 2.0 benzine motor met 85 kW/115 pk Euro 5. Deze Transporter is ook als aardgas(met Euro 5 norm) variant te bestellen.


Uitrusting

Qua uiterlijk en interieur benadert de stoere bedrijfswagen duidelijk het niveau van een personenauto. Het instrumentarium is vernieuwd en het dashboard is afgewerkt met chromen accenten. De Volkswagen Transporter is voorzien van een royale basisuitrusting, zoals een nieuwe versie van ESP met aanhangwagenherkenning. Op de uitgebreide lijst van meeruitvoeringen staan zaken als het unieke veiligheidssysteem Side Assist, Parkeerhulp met achteruitrijcamera en een bandenspanningsindicatorsysteem. Ook lichtmetalen 18-inchvelgen en Climatic of Climatronic airconditioning behoren tot de mogelijkheden.


Navigatie

Nieuw zijn ook de audio- en navigatiesystemen aan boord van de Volkswagen Transporter. De vernieuwde bus is o.a. leverbaar met het multimediasysteem RNS 510. Het systeem herbergt een navigatiesysteem met harde schijf en touchscreenbediening en bi