Leusden,
31
maart
2021
|
13:30
Europe/Amsterdam

Van 65 jaar Transporter-productie in Hannover naar Multivan en ID. Buzz

  • Ruim 10,3 miljoen voertuigen geproduceerd in Hannover, waaronder 9,2 miljoen Transporters
  • CEO Intra: “De fabriek is een voorbeeld voor de transformatie van het merk”
Samenvatting

Hij is al 65 jaar oud, maar nog lang niet met pensioen… De legendarische Volkswagen Transporter, door zijn fans liefkozend de ‘Bulli’ genoemd, wordt al sinds maart 1956 geproduceerd in de fabriek van Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover-Stöcken. Sindsdien rolden daar meer dan 9 miljoen Transporters de fabriekspoort uit. De productielijn in Hannover wordt momenteel ingrijpend gemoderniseerd en gereorganiseerd. Met de lancering van de nieuwe Multivan dit jaar en de productiestart van de ID. Buzz in 2022 gaat de fabriek in Hannover voor het eerst voertuigen produceren met conventionele, plug-in hybride én volledig elektrische aandrijfsystemen.

“We kunnen met trots terugkijken op wat we hier in Hannover hebben bereikt,” verklaart Carsten Intra, voorzitter van de Brand Management Board van Volkswagen Bedrijfswagens. “De geschiedenis van de fabriek is net zo uniek als die van de Transporter zelf – en van de mensen die hier miljoenen van deze voertuigen hebben gebouwd. Tegelijkertijd kijken wij op deze locatie naar de toekomst: met de lancering van de nieuwe Multivan dit jaar en de ID. Buzz vanaf 2022 voltooien wij ons moderne, aantrekkelijke aanbod van bestelwagens, MPV’s en vrijetijdsvoertuigen voor een brede klantenkring.”

Productie D-SUV van 2024

Daarnaast worden in Hannover vanaf 2024 premium elektrische modellen (D-SUV’s) geproduceerd voor andere merken van het concern. “De fabriek is daarmee een voorbeeld voor de transformatie van het gehele merk. Volkswagen Bedrijfswagens en de Volkswagen Groep onderstreepten dit onlangs met een investering van 680 miljoen euro voor de productie van de D-SUV,” aldus Intra.

“Voor onze nieuwe producten zijn we de fabriek fundamenteel aan het moderniseren – zonder de lopende productie te onderbreken,” vertelt Josef Baumert, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor productie en logistiek bij Volkswagen Bedrijfswagens. “De ombouw van de carrosserie-afdeling voor de assemblage van de nieuwe Multivan is al in gang gezet. Voor de ID. Buzz wordt daaraan gewerkt. Hier zullen meer dan 1.300 robots worden ingezet. Vanaf 2022 worden op twee productielijnen drie verschillende modellen geproduceerd, elk op basis van een verschillend platform. Daarmee hebben we de basis gelegd voor een succesvolle toekomst in Hannover.” Voor het eerst worden er voertuigen geproduceerd op basis van dit modulaire platform voor auto's met overdwars geplaatste motoren (MQB) zoals de nieuwe Multivan, en op het modulaire platform voor elektrische voertuigen (MEB) als de ID. Buzz.

Feiten en cijfers Volkswagen Bedrijfswagens-fabriek in Hannover 

  • Het fabrieksterrein: 1,1 miljoen vierkante meter (ca. 152 voetbalvelden)
  • Aantal werknemers op de productielocatie in 2020: 14.800 (incl. Volkswagen Group Components)
  • Aantal geproduceerde voertuigen:
    1956 – 2021 T1 – T6.1: 9.228.000
    1974 – 1975 Kever en Typ 181: 43.000
    1975 – 2003 LT 1 en LT 2: 810.200
    2017 – 2020 e-Crafter: 1.500
    1989 – 1995 Taro: 61.000
    2012 – 2020 Amarok: 176.500
  • Aantal fietsen op het fabrieksterrein: 3.000

Tot dusver zijn meer dan 10 miljoen voertuigen geproduceerd in de fabriek van Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover-Stöcken. Momenteel wordt in de fabriek de T6.1 geproduceerd en nog vóór het einde van het jaar start de productie van de nieuwe Multivan (met conventionele aandrijflijnen en als plug-in hybride). Volgend jaar gaat het eerste volledig elektrische voertuig van Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover in productie: de ID. Buzz. 

Lease vandaag een Caddy Cargo of Transporter, straks een ID. Buzz

In aanloop naar de marktintroductie van de ID. Buzz lanceerde Volkswagen Bedrijfswagens recent al de innovatieve ID. Switch, waarmee Volkswagen Bedrijfswagens nu al de weg vrijmaakt voor elektrisch rijden met de ID. Buzz. Via ID. Switch is het mogelijk om nu een Caddy Cargo of Transporter 6.1 te rijden en hem op een zelf te kiezen moment (vanaf eind 2022) om te ruilen voor de volledig elektrische ID. Buzz Cargo.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.