21
maart
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Succesvol 2010 voor Volkswagen Bedrijfswagens

Hét succesnummer van Volkswagens Bedrijfswagens in 2010 was de Transporter-lijn; Transporter, Caravelle, Multivan en California. Het aantal afleveringen van de T5 steeg met circa 27% tot 148.000 eenheden (2009: 116.500). Europa vormde met 124.000 registraties de belangrijkste afzetmarkt voor de T5 (2009: 98.000; +25,8%). In Europa heeft de T5 een marktaandeel van 26,1%. In Duitsland bedraagt het marktaandeel zelfs 46,5%.

Volkswagen Bedrijfswagens verkocht in 2010 wereldwijd in totaal 128.700 Caddy’s. De daling van 8% ten opzichte van 2009 (139.800 exemplaren) komt vooral op het conto van de afschaffing van slooppremies in diverse landen. Die effecten waren vooral in Europa voelbaar: het aantal afgeleverde Caddy’s daalde met 13,9% tot 104.000 eenheden. In Europa had de Caddy over 2010 een marktaandeel van 17,4% (derde plaats in zijn segment). In Nederland is de Caddy met een marktaandeel van maar liefst 43,3% koploper in zijn segment.

De Crafter was in 2010 goed voor 37.450 registraties (2009: 33,900; +10,4%). In Europa noteerde de grote bestelwagen een verkoopstijging van 8,7% tot 30.000 eenheden.

Ook de nieuwe Amarok deed het goed in 2010. Er werden in totaal 22.600 exemplaren verkocht. In Argentinië en in Duitsland staat de pick-up nu al de op tweede plaats van de verkoopstatistieken in zijn segment. De verkoopverwachting voor 2011 voor de Amarok is zeer positief: het segment van de pick-ups laat wereldwijd een duidelijke groei zien.

De verkoopcijfers van de in Brazilië geproduceerde bedrijfswagens van Volkswagen ontwikkelden zich in 2010 ook zeer positief. De Saveiro was met 72.800 registraties goed voor een verkoopverdubbeling. De T2 bleef met 26.100 afleveringen op hetzelfde niveau als in 2009.



Marktleider in Europese handelszone

Volkswagen Bedrijfswagens is met de Caddy, de T5 en de Crafter voor het vierde jaar op rij marktleider in het segment van stadsbestelwagens en bestelwagens met een maximaal toegestaan gewicht van 6 ton in de Europese handelszone. Deze bestaat uit de EU, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland en Noorwegen. Het overall-marktaandeel over 2010 vertoonde wederom een stijgende lijn en kwam uit op 15,5%. Succesfactoren zijn een gunstig verbruik, een hoog veiligheidsniveau, en een hoge mate van functionaliteit en comfort. De nieuwe Crafter die in juni wordt geïntroduceerd, zal op al deze fronten de lat wederom hoger leggen.



Financiële ontwikkelingen over 2010


De omzet van Volkswagen Bedrijfswagens is in 2010 met 39,6% gestegen tot 7,39 miljard euro. Het operationele resultaat bedroeg 232 miljoen euro. Dit komt volledig voort uit de normale bedrijfsvoering en niet door eenmalige effecten als de verkoop van bedrijfsonderdelen. Het goede resultaat is ook een gevolg van een strakke financiële discipline waardoor de vaste kosten zijn teruggedrongen. Ook gedaalde product- en materiaalkosten en een duidelijk efficiëntere inkoop droegen bij aan de positieve ontwikkeling. Bij dat alles profiteerde Volkswagen Bedrijfswagens ook van wisselkoersvoordelen. De investeringsactiviteiten in 2010 daalden vergeleken met 2009 met 51,1% tot 206 miljoen euro. De netto cashflow was met 145 miljoen euro zeer positief. De return on investement bedroeg 7,5% en de return on sales daalde door een eenmalig effect in 2009 met 3,1%. Al met al zijn de resultaten over 2010 uit de normale bedrijfsvoering de beste uit de geschiedenis van Volkswagen Bedrijfswagens.



Vooruitblik op 2011 en doelen voor de middellange termijn


Volkswagen Bedrijfswagens’ doel voor 2011 is het optimaal benutten van het potentieel dat wereldwijde markten bieden. De stevige marktpositie van alle modellijnen wordt verder versterkt door technische en milieuvriendelijke innovaties. Op die manier denkt Volkswagen Bedrijfswagens de bedrijfsresultaten van 2010 te overtreffen. Nog dit jaar zal Volkswagen Bedrijfswagens haar portfolio uitbreiden met diverse BlueMotion Technologies-modellen.

Een ander groeidoel betreft verdere internationalisering. Volkswagen Bedrijfswagens is traditioneel zeer sterk vertegenwoordigd in Europa. In Europa wil het merk zijn positie verder verstevigen, maar vooral buiten Europa wil Volkswagen Bedrijfswagens groeien. De Amarok is een voertuig met groot international groeipotentieel. Deze pick-up kan deuren naar belangrijke markten openen. De Amarok wordt nu al gebouwd in Argentinië. De Europese productie gaat plaatsvinden in Hannover. Volkswagen Bedrijfswagens ziet voor de Amarok groeikansen in Europa, Zuid-Amerika, het Midden Oosten en Afrika. Het grootste potentieel is echter te vinden op Zuid-Aziatische markten. Alle groeimarkten worden intensief bewerkt zonder dat dit ten koste gaat van de Europese markt. Het uiteindelijke doel van Volkswagen Bedrijfswagens is winstgevende groei en daarbij past een stap-voor-stap-aanpak.