Leusden,
04
maart
2022
|
13:13
Europe/Amsterdam

Hightech ontmoet historie: ID. Buzz onderweg met het DNA van een icoon

Samenvatting

De Volkswagen Bulli is een waar icoon. Waarom is dat eigenlijk en wat heeft hij gemeen met de ID. Buzz die boordevol T1-genen zit?

Icoon is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Er zijn maar een paar échte iconen. Bijvoorbeeld de producten van Braun of Apple die zijn teruggebracht tot hun essentie, de stijlvolle lampen in ‘Danish Design’ van Poul Henningsen of de Bauhaus-architectuur. De Bulli is een icoon onder de auto's. Wat betekent het eigenlijk om een ​​icoon te zijn? We nemen een kijkje in de geschiedenis van de Bulli - en kijken ook even over de grenzen van de automotive heen.

Dieter Rams is Duitslands bekendste industriële designer. Hij is wereldberoemd geworden door zijn iconen van Braun, zoals de T3 zakradio uit 1968. Het was dit stijlicoon dat Apple-hoofdontwerper Jony Ive zo’n veertig jaar later inspireerde bij het ontwerpen van de eerste iPod - de voorloper van de iPhone. Voor Rams is een goed ontwerp innovatief, nuttig, esthetisch, gebruiksvriendelijk, doordacht, eerlijk en milieuvriendelijk. Een goed design is een minimalistisch design. Of samengevat in zijn gedachten: “Minder is beter.”

Vertaald naar de moderne wereld van mobiliteit zou dit dus ook bij auto’s van toepassing moeten zijn - en dat is dan ook zo bij de nieuwe ID. Buzz. Als hightech Bulli met de nieuwste softwaregeneratie kan hij via updates en upgrades over-the-air worden verbeterd. En met de state-of-the-art UI/UX (user experience) is de bediening teruggebracht tot de essentie.

Poul Henningsen, in 1958 de uitvinder van de PH5-lamp voor Louis Poulsen, zei ooit: “De toekomst komt vanzelf, de vooruitgang niet.” Ook deze claim komt terug in de nieuwe ID. Buzz.

Iconen bepalen het tempo van onze tijd

Al met al zijn iconen duurzame producten van hoge kwaliteit. Functionaliteit en esthetiek zijn daarbij direct met elkaar verweven. Dat geldt ook voor de Volkswagen T1 of ‘Bulli’, zoals hij liefkozend door fans over de hele wereld wordt genoemd. Het is een van de meest legendarische modellen in de geschiedenis van Volkswagen en de hele autowereld. De 'Bulli’ combineert veelzijdigheid met het gevoel van vrijheid en een minimale footprint. Hij is ontworpen volgens de filosofie die ook de wereldberoemde architect en Bauhaus-oprichter Walter Gropius nastreefde: “Architectuur moet een spiegel zijn van leven en tijd.” Dit idee komt ook tot uiting in de nieuwe ID. Buzz. Hij is je vriend in alle situaties - of het nu gaat om vrije tijd, werk of je dagelijkse activiteiten.

Hightech-Bulli met een rijke historie

De belangrijkste automotive trends van deze tijd en de karakteristieke eigenschappen van de klassieke Volkswagen T1 bus zijn in de ID. Buzz met elkaar verbonden. Het resultaat is een veelzijdige en vooruitstrevende Bulli - met een elektromotor. Deze hypermoderne 'minibus voor iedereen' is echter nog diverser dan in de jaren vijftig: de ID. Buzz is volledig verbonden met zijn omgeving en heeft tal van assistentie- en infotainmentfeatures. Software-updates komen over-the-air en opladen gebeurt via Plug & Charge.

De ID. Buzz is niet alleen tot het laatste schroefje doordacht, hij biedt ook topklasse ruimte en is met veel liefde voor het detail ontworpen. Een mooi voorbeeld is het in reliëf uitgevoerde silhouet van de ID. Buzz dat terug is te zien in de deurpanelen en stoelbekleding van de vijfzitsversie.

Ook het design speelt een belangrijke rol. Het exterieurontwerp van de ID. Buzz heeft enkele stijlkenmerken van de legendarische T1 in zich verenigd. “De ID. Buzz heeft het sympathieke van de T1,” zegt Albert Kirzinger, hoofdontwerper bij Volkswagen Bedrijfswagens. Kirzinger benadrukt vooral de verhoudingen van de ID. Buzz die de auto zo uniek maken: "In de T1 zat je praktisch op de vooras – hij had geen overhang aan de voorkant. Ondanks alles wat vandaag de dag nodig is op het gebied van veiligheid en technologie, heeft óók de ID. Buzz die extreem korte overhang. Ook aan de achterzijde. Geen enkele andere auto biedt dit soort one-box-design,” zegt de ontwerper.

Naast de korte carrosserie-overhangen zijn er nog vele andere karakteristieke kenmerken van de T1 overgenomen: de maximale hoeveelheid ruimte bij een minimale oppervlakte, de verdeling van het carrosseriedesign in een onderste en een bovenste laag en de onmiskenbare neus met zijn V-vorm tussen de scherp getekende koplampen.

Is dat voldoende om weer een ​​icoon te worden? “Voor mij is een icoon iets definitiefs en universeels,” meldt Kirzinger. “Als we de autowereld even links laten liggen en puur kijken naar de architectuur, dan is de skyline wat een stad als geheel vaak zo herkenbaar maakt. We herkennen een stad door maar een paar gebouwen: Hamburg herken je aan de Elbphilharmonie, Parijs aan z’n Eiffeltoren en de basiliek van Montmartre en Londen aan de Big Ben.”

En of het nu gaat om consumptiegoederen, technische producten of architectuur - Kirzinger ziet ook duidelijke parallellen met de Bulli. “Het ontwerp van deze gebouwen is zo ongebruikelijk en expressief omdat ze verschillen van alle andere. De vormen kun je nauwelijks verbeteren. Maar sommige details kunnen verder worden ontwikkeld zonder het basisconcept aan te tasten - dit is ook het doorslaggevende kenmerk van de Volkswagen T1-bus door de verschillende generaties heen. We hebben dezelfde benadering gebruikt bij de ID. Buzz."

Icoon van het volledig elektrische en digitale tijdperk

Met de ID. Buzz zet Volkswagen vol in op elektrische mobiliteit, digitalisering, netwerken, autonoom rijden en nieuwe mobiliteit. “De ID. Buzz is tijdloos, duurzaam en uiterst functioneel - dat maakt ‘m uniek. Maar we hebben er ook bewust voor gekozen om niet opnieuw een T1 te bouwen,” zegt Jozef Kabaň, hoofd Volkswagen Design.

Op die manier weerspiegelt het ontwerp van de ID. Buzz de beelden van een geschiedenis die zich uitstrekt van het Deutschen Wirtschaftswunder en de flower power-beweging tot een van de meest succesvolle busjes in Europa: “De T1 – een icoon uit de jaren vijftig – staat synoniem voor de democratisering van mobiliteit en vrijheid. Met de ID. Buzz brengen we het DNA van de T1 over naar het nu, en dus naar het tijdperk van elektromobiliteit en duurzaamheid,” zegt Kabaň.

Ondanks alle overeenkomsten met zijn iconische voorgangers, geeft de ID. Buzz elektrische mobiliteit een nieuw gezicht. Het is de eerste bus in zijn klasse die van het begin is ontworpen op basis van een nieuw elektrisch platform. De e-Bulli heeft zich met zijn unieke DNA ontwikkeld tot het nieuwe gezicht van intelligente, toekomstgerichte en duurzame mobiliteit.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.