26
oktober
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Een Volkswagen Transporter voor elk transport

Het leveringsprogramma van de Volkswagen Transporter kenmerkt zich door een brede keuze aan laadvolumes. Hiermee speelt deze bestelauto een leidende rol in de klasse van de lichte bedrijfsauto’s, met een maximum toegestaan gewicht tussen 2,6 en 3,2 ton. In de basisuitvoering is hij 4.890 millimeter lang, 1.904 millimeter breed en 1.959 hoog. En deze buitenafmetingen kunnen worden vergroot. Want de Transporter kan met 400 millimeter worden verlengd tot 5.290 millimeter en het dak kan worden verhoogd tot 2.170 of zelfs 2.470 millimeter. Daarmee zijn laadruimtes mogelijk met een inhoud tussen 5,8 en 9,3 kubieke meter. De laadruimte van de uitvoering met hoog dak, heeft een stahoogte van 1.940 millimeter. En dat is ideaal voor toepassingen waarbij in de laadruimte gelopen of gewerkt moet worden. Deze uitvoering heeft standaard achterdeuren die tot in het verhoogde dak zijn doorgetrokken en een verhoogde schuifdeur is tegen meerprijs verkrijgbaar.


Economische en sterke motoren

Voor de aandrijving van de Transporter biedt Volkswagen keuze uit een uitgebreid motorenprogramma. Een viercilinder 2.0 liter benzinemotor, met een maximum vermogen van 85 kW (115 pk) en een maximum koppel van 170 Nm, wordt als basismotor aangeboden. Alle 4- en 5 cilinder TDI-dieselmotoren van de Transporter voldoen vanzelfsprekend aan de Euro-4 uitlaatgasemissie-eisen en kunnen worden geleverd met een roetfilter. De zeer economische viercilinder dieselmotoren zijn er met een vermogen van 62 kW (84 pk) of 75 kW (102 pk). Het koppel van de 1.9 litermotor bedraagt 200 of 250 Nm.

De prestaties van de vijfcilinder 2.5 liter dieselmotoren liggen op een zeer hoog niveau. Zo ligt het maximum vermogen op 96 kW (130 pk) of 128 kW (174 pk). Het beschikbare maximum koppel bedraagt 340 of 400 Nm. Aan de top van het motorenprogramma van de Volkswagen  Transporter staat een 3.2 liter V6 benzinemotor met vier kleppen per cilinder. Deze levert een maximum vermogen van 173 kW (235 pk) en een maximum koppel van 315 Nm.


Veiligheid en comfort

Achter de vijfcilindermotor ligt standaard een zesversnellingsbak. De zescilindermotor heeft een automatische versnellingsbak met eveneens zes versnellingen. Het onderstel van de Transporter is geheel afgestemd op de hoge prestaties van de aandrijflijn. Veiligheid en comfort staan op hoog niveau. De buitengewoon goede rijeigenschappen zijn ondermeer verkregen door de grotere torsiestijfheid van de carrosserie en het doorontwikkelen van het onderstel. Voorbeelden daarvan zijn het McPherson-veersysteem en de verbeterde bevestiging van de vooras, die voorkomt dat trillingen en schokken aan de carrosserie worden doorgegeven. Enkele opmerkelijke details van de achterasophanging zijn de speciale wieldraagarmen en de zogeheten Miniblokveren met apart geplaatste schokdempers. Deze ‘gerijpte’ constructie zorgt voor goedmoedige en veilige rijeigenschappen.


Functionele cabine

De vele opbergmogelijkheden voor spullen en papieren verhogen het gebruiksgemak van de cabine. Handig zijn bijvoorbeeld de grote documentenklem midden op het dashboard, het grote afsluitbare dashboardvak aan de bijrijderskant en het bagagenet voor het steeds paraat hebben van wegenkaarten. Verder zitten er rondom de werkplek diverse beker- en flessenhouders. Ook is er ruimschoots aandacht besteed aan de leefruimte voor de chauffeur en zijn eventuele bijrijder. De Joystick schakeling met korte schakelwegen levert daaraan een belangrijke bijdrage. Al met al is de Volkswagen Transporter in zijn zestig jarig bestaan geëvolueerd van een puur functionele bestelauto met een eenvoudige werkplek, tot een economische en multifunctioneel inzetbare bedrijfsauto met een optimale laadruimte.


De Volkswagen Transporter is verkrijgbaar vanaf € 16.330,= (exclusief BTW/exclusief BPM)

src=