Leusden,
09
december
2015
|
14:49
Europe/Amsterdam

CO2-kwestie grotendeels opgelost

  • Tot dusver geen onregelmatigheden gevonden in de opgegeven brandstofverbruik- en CO2-waarden
  • Van slechts een klein aantal varianten van nieuwe modellen hoeft de CO2-waarde licht te worden aangepast

Wolfsburg, 9 december 2015 – Slechts een maand na de aankondiging van het onderzoek door Volkswagen AG naar CO2-waarden van enkele modellen van de Group, heeft Volkswagen AG deze CO2-kwestie opgehelderd en grotendeels opgelost. Na uitgebreide interne onderzoeken en controles van in het verleden uitgevoerde metingen, is het nu duidelijk dat de CO2-waarden van bijna al deze modelvarianten overeenkomen met de waarden die oorspronkelijk werden vastgesteld. Dat betekent dat deze auto’s zonder enige beperking kunnen worden aangeboden en verkocht. Het vermoeden dat de brandstofverbruikswaarden van huidige productiemodellen onrechtmatig waren aangepast, is dus niet bevestigd. Bij interne, opnieuw uitgevoerde metingen werden bij slechts negen modelvarianten van Volkswagen lichte afwijkingen gevonden.

Deze modelvarianten worden vóór de Kerst opnieuw gemeten door een neutrale technische instantie onder toezicht van de relevante autoriteiten. In gevallen waarbij de juistheid van de oorspronkelijke waarden wordt bevestigd, zullen er geen gevolgen zijn. Deze auto’s kunnen door dealers zonder beperkingen worden verkocht. In het geval van afwijkingen zullen de waarden op basis van de gebruikelijke procedures worden aangepast.

Volkswagen heeft deze resultaten voorgelegd aan de onderzoekscommissie van de federale overheid en de Duitse Federale Autoriteit voor het Motortransport (KBA). Het aantal van ongeveer 800.000 mogelijk betrokken auto’s dat oorspronkelijk door de Volkswagen Group werd gecommuniceerd, is niet bevestigd. Bij slechts negen modelvarianten zijn afwijkingen aangetroffen in de waarden. Deze afwijkingen bedragen gemiddeld enkele grammen CO2, wat volgens de NEDC overeenkomt met een hoger cyclusverbruik van ongeveer 0,1 tot 0,2 liter op 100 kilometer. Met een jaarlijkse productie van ongeveer 36.000 auto’s vormen deze negen modelvarianten ongeveer 0,5 procent van het totale volume van het merk Volkswagen. De lijst met de negen modelvarianten is beschikbaar op www.volkswagen-media-services.com.

De dochterondernemingen van de Group – Audi, ŠKODA en SEAT – zijn een vergelijkbare procedure overeengekomen met de goedkeuringsautoriteiten voor de auto’s die oorspronkelijk in dit verband werden genoemd.

De verbruikswaarden in de praktijk veranderen niet en technische aanpassingen aan auto’s zijn niet nodig. Tegen deze achtergrond is de negatieve impact op inkomsten van € 2 miljard die oorspronkelijk werd verwacht, niet bevestigd.

Of er al dan niet een kleine financiële impact komt voor Volkswagen AG, hangt af van de resultaten van de nieuwe metingen.
 

NB: Deze tekst en het overzicht van auto’s die in de toekomst worden aangepast met nieuwe CO2-waarden, modeljaar 2016, is beschikbaar op www.volkswagen-media-services.com. De informatie in dit persbericht verwijst niet naar producten en services van de Volkswagen Group of America of van Volkswagen Canada.