20
december
2013
|
09:00
Europe/Amsterdam

Bye, bye Bulli

De ongekend lange productietijd van de Volkswagen Transporter T2 in Brazilië is niet toevallig: dankzij zijn enorme ruimteaanbod, zijn relatief gunstige prijs én zijn legendarische betrouwbaarheid is de bus er tot op de dag van vandaag zeer populair. De T2, die in Brazilië ‘Kombi’ wordt genoemd, is bovendien zeer veelzijdig. Hij wordt ingezet als ambulance, brandweerauto, rijdend kantoor, ‘nieuwswagen’ voor tv-/radiozenders en als gezinsauto.



Succesvol sinds 1957

Sinds de productiestart van de T1 in september 1957 zijn er in de Volkswagen-fabriek in São Bernardo do Campo circa 1.560.000 Transporters gebouwd. De T2 is sinds zijn introductie in Brazilië (1975) onafgebroken de bestverkochte auto in zijn segment geweest. Uiteraard heeft de T2 in de loop der tijd diverse wijzigingen ondergaan – niet alleen uiterlijk. Oorspronkelijk had hij een luchtgekoelde 1,2-liter viercilinder boxermotor met 30 pk, later volgde een 1,5-liter boxer met 52 pk. In 1975 kwam de 1,6-liter boxermotor met 58 pk. In 1981 verscheen de T2 diesel en in 1982 een versie met ethanol-motor. In 2005 nam de T2 afscheid van de luchtgekoelde boxermotor. Deze maakte plaats voor een zuinige, watergekoelde viercilinder die geschikt was voor benzine, ethanol of een willekeurige combinatie van deze brandstoffen. Aangescherpte veiligheidswetgeving van de Braziliaanse overheid leiden er nu toe dat de T2 in 2014 niet meer aan de wettelijke eisen voldoet en dat betekent het einde van de productie én van een tijdperk.



Afscheid in stijl

Om het afscheid van de T2 te vieren, plande Volkswagen een productierun van 600 Last Edition-versies. Maar de vraag daarnaar bleek zo groot, dat dit aantal werd verdubbeld tot 1.200 exemplaren. De Last Editions zijn uitgevoerd met ‘two tone lak, 56 jaar-logo’s en andere nostalgische details zoals white wall-banden. Het interieur is uitgevoerd met onder meer een radio en gordijntjes achter.



Vijf generaties Transporter: evolutie en revolutie

De ontstaansgeschiedenis van de Volkswagen Bus heeft een Nederlands tintje. In 1947 schetste Ben Pon namelijk een Volkswagen bestelwagen, die in zijn optiek op de technische basis van de Kever gebouwd zou kunnen worden. Deze tekening was de aanzet tot de ontwikkeling van de eerste Volkswagen Bus, de T1. De schets is tegenwoordig te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam.

In 1967 - midden in de flower power-tijd - introduceerde Volkswagen de T2. Deze Transporter wordt bekend als ‘Bulli’ of ‘hippiebus’. Hij roept bij hele generaties nog steeds een nostalgisch gevoel op. De Transporter T3 verschijnt in 1979. Het is de laatste uitvoering met luchtgekoelde motor, want bij een modelaanpassing in 1982 doen watergekoelde motoren hun intrede. Deze motoren zijn nog wel achterin geplaatst. Zijn opvolger, de Transporter T4, betekent een ware revolutie: het is de eerste bus van Volkswagen met voorin geplaatste, watergekoelde motoren én voorwielaandrijving. In 2003 verschijnt de hypermoderne Transporter T5. In 2009 krijgt dit model een facelift en zuiniger motoren. Vandaag is de Transporter er ook met duurzame BlueMotion Technologies zoals het Start/stop-systeem, regeneratie van remenergie, aerodynamische aanpassingen en banden met lage rolweerstand. Deze slimme technieken reduceren het verbruik én de emissies.



Afscheid T2: Nederland viert het feest mee

Ter ere van het afscheid van de T2 is er in Nederland het T2-afscheidspakket voor de huidige Transporter. Voor slechts 1.990 euro wordt de uitrusting van de Transporter dan uitgebreid met onder meer lichtmetalen wielen, volautomatische airconditioning, radio/navigatie RNS 315, parkeerhulp achter en alarm. Het klantvoordeel komt uit op maar liefst 6.475 euro.