02
december
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Amarok - de Volkswagen onder de pick-ups



De Amarok is de eerste pick-up van Volkswagen Bedrijfswagens die volledig in Duitsland is ontwikkeld. De productie zal plaatsvinden in de fabriek in Buenos Aires, Argentinië. Komend voorjaar verschijnt daar eerst de vierdeursversie met dubbele cabine; in de eerste helft van 2011 volgt de uitvoering met enkele cabine.

Volkswagen heeft gekozen voor een beproefd concept met een sterk ladderchassis als basis. Het front vertoont sterkte gelijkenis met het sportieve en karakteristieke design van de nieuwe generatie Golf, Scirocco en Polo. De flanken en de achterzijde schetsen het beeld van een stoere pick-up met een maximale lengte van maar liefst 5,25 meter.

Zowel de afmetingen van het interieur als die van de laadbak behoren dan ook tot de grootste in zijn klasse. De laadbak is 1.555 mm breed en 1.620 mm lang, met een inhoud van 2,52 kubieke meter gemeten tot de rand (525 mm hoog). Ook de afstand tussen de wielkasten van 1.222 mm is opvallend fors en groot genoeg om er moeiteloos europallets tussen te schuiven. Het maximaal toegelaten laadgewicht bedraagt maar liefst 1,15 ton. Bovendien mag de Amarok pick-up tot 2,8 ton aan geremd aanhangwagengewicht trekken.


Twee motoren

Volkswagen biedt de keuze uit twee zuinige en schone turbodieselmotoren met hoogwaardige common-rail brandstofinjectie. De eerste is een 2.0 TDI van 120 kW (163 pk) met een maximumkoppel van 400 Nm bij slechts 1.500 toeren per minuut. Later volgt een 2.0 TDI met 90 kW (122 pk) en 340 Nm trekkracht. Het brandstofverbruik van deze versie bedraagt slechts 7,6 liter/100 km (199 g/km CO2). De krachtige uitvoering van de Volkswagen Amarok scoort een nog altijd nette waarde van 7,8 liter/100 km (206 g/km CO2).


Drie soorten aandrijving

Er is keuze uit drie aandrijfsystemen: permanente vierwielaandrijving, handmatig inschakelbare vierwielaandrijving en alleen achterwielaandrijving.

De permanente 4Motion-vierwielaandrijving omvat een Torsen-differentieel dat 40 % van de kracht naar de voorwielen leidt en 60 % naar de achterwielen. Op gladde ondergrond wordt een doorslippend wiel afgeremd, waarbij de aandrijfkracht richting de wielen met de meeste grip gaat.

Bij de apart inschakelbare vierwielaandrijving volstaat een druk op een knop om de voorwielen bij te schakelen via een klauwenkoppeling. Verder is er een lage gearing voor nog meer kracht onder de zwaarste omstandigheden.


Van basic tot luxe

In de basisuitvoering is de Volkswagen Amarok geknipt voor ruig werk. De stoelen voorin zijn in hoogte verstelbaar en de achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen. Bijzonder is de in de buitenspiegel geïntegreerde antenne.

Bij de Trendline uitvoering zijn ruiten en spiegels elektrisch bedienbaar, is er centrale portiervergrendeling en Climatic-airconditioning. Ook behoren cruisecontrol, mistlampen en 16-inch lichtmetalen velgen tot de uitrusting.

De topuitvoering Highline schittert door verchroomde spiegelkappen en verchroomde delen in het interieur. De bekleding is gedeeltelijk in leer uitgevoerd en er is onder meer automatische klimaatregeling Climatronic en een hoogwaardige audio-installatie aan boord. Ook is de Highline uitgerust met 17-inch lichtmetalen velgen.


Veel veiligheid

Automatische slipregeling (ASR) en een elektronisch sperdifferentieel (EDS) zijn standaard in de Volkswagen Amarok. Tevens zijn airbags voorin en zijairbags standaard. Bij ingeschakeld Offroad-ABS is de remweg in modder of mul zand merkbaar korter. In combinatie met het ESP wordt bij ingeschakeld Offroad-ABS een bergassistent actief. Onder de 30 km/uur zorgt die voor een gecontroleerde en veilige afdaling van steile hellingen. Bovendien houdt de assistent bergopwaarts de auto op de rem totdat de bestuurder genoeg gas geeft om te kunnen optrekken. 


De productie van de Amarok start binnenkort<