Leusden,
28
mei
2022
|
11:00
Europe/Amsterdam

75 jaar Volkswagen: De T1 Camper (1963) van Robert is “primitief, maar zó gezellig!”

Samenvatting

Robert Venema is een perfectionist. Hij streeft absolute originaliteit na, bij de detaillering van de Volkswagen T1 (1963) die hij samen met zijn vrouw Natasja tot nostalgische camper heeft omgebouwd.

Niet dat zoon Max en dochter Fleur de deur uit worden gejaagd door Robert en Natasja Venema. “Maar zodra de kinderen het huis uit zijn, gaan wij ons Volkswagen-campertje eindelijk gebruiken waarvoor we ’m hebben omgebouwd.” Tot dusverre blijven de zomerse ritjes met de Spijlbus beperkt tot weekends in eigen land en de zogeheten ‘rondjes om de kerk’ – en stapt de inmiddels door het VW-virus besmette zoon Max maar al te graag in. Maar Robert en Natasja willen meer: “Het oosten van Frankrijk, de Alpen, het zuiden van Duitsland – het lijkt ons zó leuk om die gebieden te gaan verkennen met de T1.”

Overal enthousiaste reacties

Dat moet een hele onderneming zijn, zo ver van huis met een klassiek Volkswagen-busje uit 1963. “Ach, als we elke dag zo’n twee- à driehonderd kilometer over secundaire weggetjes rijden, dan is dat voor ons ver genoeg,” vertelt Robert. “Met onze T1 begint de vakantie immers al zodra we thuis vertrekken. Misschien is de auto wel wat primitief, maar hij is zó gezellig! Die pruttelende motor helemaal achterin, dat geweldige uitzicht, het nostalgische interieur ... Maar vooral alle enthousiaste reacties die je overal krijgt – onze T1 is een langgekoesterde droom die eindelijk uitgekomen is!”

Een droom met een lange aanloop, legt Robert uit. “Ik denk dat het een jaar of dertig geleden is dat het Volkswagen-virus begon te kriebelen. Als twintiger ging ik vaak surfen, en maakte kennis met Duitse watersporters die met een T2 ‘Panoramabus’ naar de Zuid-Hollandse eilanden waren gereden. Zo’n busje wilde ik ook! Dus ging ik op zoek naar een mooie T2, en vond achter op het terrein bij Transporter-specialist ABC in Schiedam een exemplaar dat mij wel aanstond. Toen ik de auto eenmaal had en ’m een keer naar de garage bracht voor onderhoud, bleek hij nog als nieuw te zijn! Uiteindelijk is-ie nooit gebruikt om mee te gaan surfen, maar hebben Natasja en ik het busje omgebouwd tot camper. Prachtige reizen hebben we gemaakt, zo was de Route Napoleon in het zuiden van Frankrijk een heel avontuur! Uiteindelijk moest de T2 toch weer weg, omdat al onze aandacht uitging naar de kinderen en ons huis. Een oude woning, die we helemaal gerenoveerd hebben.”

Nu of nooit

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. “Ik ben nu 53 jaar oud,” vertelt Robert. “De herinneringen aan de T2 zijn altijd blijven hangen, en rond m’n vijftigste kwam ik tot het besef dat het er waarschijnlijk nooit meer van zou komen als we de stap nú niet zouden wagen. Wat ik niet wil, is later spijt krijgen van alles dat ik níet gedaan heb. Dus besloot ik op zoek te gaan naar een Spijlbus.”

Die vond Robert in Groningen. “Ik vertrok om half 6 van huis en kon ’s nachts om 1 uur tegen Natasja vertellen dat ik een T1 had gekocht. Er moest nog wel veel aan gebeuren, zo was onder meer de motor kapot. Ook wilde ik ’m opnieuw laten spuiten. De carrosserie bleek uitzonderlijk hard te zijn! Aan de hand van het originaliteitscertificaat dat ik bij Volkswagen had opgevraagd, werd niet duidelijk wat de originele kleur is geweest. ‘Farbe Nicht Registriert’ stond er genoteerd. De bus bleek bij het Zwitserse leger in gebruik te zijn geweest. Toen we raamframes opschuurden, kwam een blauwgrijze lak tevoorschijn: Dove Grey. Dus die kleur moest het worden.”

Alleen dat ene knopje

Robert gaat heel ver in zijn streven naar originaliteit. Zo is hij bijvoorbeeld nog op zoek naar de bakelieten knop voor de ventilatie in het dak. “Nergens te vinden! Nu is er wel imitatie te koop, maar nee: ik wil alleen het knopje zoals die in 1963 door Volkswagen werd gebruikt.” Maar hoe zit het dan met de kampeerinrichting? Die hebben Robert en Natasja immers zelf ingebouwd. “Tja, vroeger werden de Spijlbusjes ook door doe-het-zelvers tot camper omgebouwd. We hebben wel geprobeerd om de stijl van de jaren zestig zoveel mogelijk na te bootsen, en hebben gekozen voor lichtgewicht populieren multiplex.” Inderdaad: de gezelligheid spat ervan af! Robert en Natasja kunnen niet wachten om met de Spijlbus lange reizen te gaan maken. Maar dan moeten wel eerst de kinderen de deur uit zijn ...

Bus tot Buzz Tour

Dit jaar is het 75 jaar geleden dat de Nederlandse ondernemer Ben Pon Sr. de contouren schetste van wat later de Volkswagen bus werd. Dit jaar introduceert Volkswagen bovendien de eerste compleet elektrische bus: de ID. Buzz, en dat is reden voor een speciaal feestje. De Bus tot Buzz Tour wordt een onvergetelijke rit met de 75 mooiste en meest bijzondere Volkswagen busjes van de afgelopen 75 jaar. Eigenaren van een bijzondere Volkswagen bus konden zich online opgeven, en een onafhankelijk jury heeft inmiddels bepaald welke 75 bussen mogen deelnemen aan de Bus tot Buzz Tour op 1 juni.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.