13
november
2013
|
10:00
Europe/Amsterdam

Dakar Press Team vertrouwt op Volkswagen Amarok

De Amarok is op zijn zware taak voorbereid door de Nederlandse Carrosseriefabriek Veth. Het chassis is verlengd om voldoende plek te bieden aan vier inzittenden en de equipement. Die bestaat uit cameramateriaal, dat meegaat in vier water- en stofdichte Explorer Cases op de klep van de laadbak. Ook is een compressor aan boord om de bandenspanning aan te passen aan de wisselende terreinomstandigheden. Verder zijn twee reservewielen in de laadbak geplaatst en er zijn hermetisch afsluitbare bergruimtes voor kleding en tenten. De cabine is voorzien van een rolkooi, brandblussers en speciale stoelen met zespunts veiligheidsgordels.

Aluminium platen beschermen de onderkant van de Amarok. Met luchtvering van VB Airsuspension is de bodemvrijheid te vergroten en het systeem zorgt ook voor extra comfort en veiligheid door de carrosserie op ruw terrein te stabiliseren. Aan de voorzijde zijn extra stevige veren van Auto Seikel gemonteerd. Dat is nodig omdat het gewicht met alle inzittenden aan boord en volledige bepakking zo’n 3.500 kilogram bedraagt. 



Volste vertrouwen

Het Dakar Press Team, dat al sinds 2004 de Dakar Rally in beeld brengt, heeft het volste vertrouwen in de Volkswagen Amarok. Jansen: “Vorig jaar reden we er al mee en we hebben toen geen enkel probleem gehad. Elke dag zijn we op tijd in het bivak aangekomen. Natuurlijk ligt dat aan een goede preparatie, maar zonder een goede allround basis ben je nergens. De 2.0 TDI-motor van 132 kW/180 pk en de 4Motion-aandrijving zijn volledig standaard. Ook de carrosserie is niet extra versterkt en heeft vorig jaar totaal geen krimp gegeven. Dat zegt toch wel iets over de kwaliteit van deze auto en van het werk van Carrosseriefabriek Veth. In de basis is de Amarok, ook de verlengde versie, dus een stoer allround talent voor zwaar werk.” 



RTL Dakar Pre-proloog

De Amarok voor het Dakar Press Team is gepresenteerd tijdens de RTL Dakar Pre-proloog voor de Dakar Rally, die op 9 november plaatsvond. Op het Eurocircuit in Valkenswaard schitterde de fraaie blauwe creatie in een glazen container, goed zichtbaar voor de tienduizenden bezoekers die naar de Pre-proloog waren afgereisd om de verrichtingen van de wedstrijddeelnemers te bekijken.

“Een mooie gelegenheid om aan een groot publiek deze speciale Amarok te tonen”, aldus Steven Heersma, directeur van Carrosseriefabriek Veth. “Verlengen van pick-ups doen we al jaren. Het is onze expertise. In opdracht van Volkswagen leveren we in Nederland, maar inmiddels ook in andere landen, de Amarok in een XL-versie (31 centimeter verlengd) en in een XXL-versie (65 centimeter verlengd). Dat is een variant met dubbele cabine, inclusief de lange laadbak van de variant met enkele cabine. Die voldoet met zijn afmetingen aan de eisen voor het grijs kenteken in Nederland. Het is geweldig dat de auto zich zo goed houdt in de extreme omstandigheden van de Dakar Rally.”